Gimnazjaliści w Górach Opawskich

W dniach 3-5 czerwca 2013 roku uczniowie krzyżanowickiego Gimnazjum, pomimo niesprzyjającej aury, wzięli udział w wycieczce w Góry Opawskie.

Na trasie podróży pierwszym okazał się obiekt, który nie sposób było pominąć, zatem cała wyprawa zatrzymała się w przepięknej o tej porze roku Mosznej. Tam zobaczyliśmy wspaniałą rezydencję pałacową. Zamek Moszna jest jednym z najpiękniejszych zamków w Polsce. Jest w nim 365 pomieszczeń, a w jego sylwecie dominuje 99 wież i wieżyczek. Zwiedzaliśmy wspaniałe wnętrza zamku oraz palmiarnię, w której rosną egzotyczne, ciepłolubne rośliny. Ciekawym miejscem był również otaczający zamek piękny park ze starymi okazami azalii i rododendronów. Następnie udaliśmy się do Prudnika, do Sanktuarium św. Józefa. Podczas zwiedzania klasztoru dowiedzieliśmy się, że właśnie tu w niewielkim, otoczonym lasem, klasztorze franciszkanów był więziony w latach 50. XX w. Kardynał Stefan Wyszyński.

W dalszej części wycieczki wybraliśmy się na wędrówkę ścieżką dydaktyczną, którą dotarliśmy na najwyższe wzniesienie północnej krawędzi Złotego Potoku – Olszak o wysokości 453 m n.p.m. Ze szczytu ścieżki zeszliśmy zachodnim stokiem aż do „Żabiego Oczka”. W miejscu tym w XIX wieku wydobywano łupki i piaskowce. Obecnie stary kamieniołom wypełniony jest wodą. Pokryty rzęsą stawek o powierzchni ok. 600 m2 otaczają 17-metrowe ściany skalne. Zmęczeni i pełni wrażeń dotarliśmy do Pokrzywnej, w której mieszkaliśmy dwa dni.

Kolejny dzień rozpoczęliśmy w Jarnołtówku, gdzie spacerując po miejscowości, wysłuchaliśmy fascynującej opowieści pana przewodnika o wyjątkowości tego terenu. Przechodziliśmy również „Mostem Zakochanych”, na którym zakochani wieszają kłódki. Niestety, niesprzyjająca aura uniemożliwiła nam zdobycie Kopy Biskupiej. Zmieniliśmy program naszej wycieczki i pojechaliśmy do Prudnika. Tam uczestniczyliśmy w lekcji muzealnej na terenie Muzeum Ziemi Prudnickiej. W narożnej baszcie zobaczyliśmy ekspozycję militariów, w której licznie reprezentowana jest broń z okresu wojen napoleońskich. W dziale archeologicznym zwróciliśmy szczególną uwagę na formy odlewnicze narzędzi i ozdób z brązu oraz zabytki z okresu kultury łużyckiej, pochodzących ze stanowiska w Dytmarowie i Strzebniowie. W dziale Etnograficznym poznaliśmy stroje ludowe, przedmioty używane w gospodarstwach domowych subregionu oraz narzędzia związane z obróbką lnu i tkactwem. Zwiedziliśmy również Centrum Tradycji Tkackich, gdzie mieliśmy okazję do zapoznania się z dziejami prudnickiego przemysłu tekstylnego, przede wszystkim poznaliśmy kulisy przyjaźni Maxa Pinkusa i Gerharta Hauptmanna.

Ostatni dzień naszej wycieczki spędziliśmy w Głuchołazach. To nie duża miejscowość położna u stóp Gór Opawskich. Miasto zostało założone w 1222 roku. Jego rozkwit nastąpił dopiero w XIX wieku, gdy do miasta dotarło połączenie kolejowe, a sama miejscowość uzyskała miano uzdrowiska. Odwiedziliśmy Stare Miasto z rynkiem. Na Starówce zobaczyliśmy kościół św. Wawrzyńca, jak również mury obronne i wieżę Bramy Górnej z 1600 roku, z której podziwialiśmy panoramę miasta. Byliśmy na spacerze w rezerwacie geologiczno – krajobrazowym „Nad Białką”. Po smacznym obiadku wyruszyliśmy w drogę powrotną.

Zmęczeni, przemoczeni, ale pełni wrażeń wróciliśmy do domu.